Nei, en webside er ikke en utgift.

januar 6, 2020
Posted in Webutvikling
januar 6, 2020 WebPoint

Bedrifter kan ofte se på en webside som en stor utgift, en post som aldri ser ut til å stoppe, samt noe som skal kostnads-spares til enhver tid.

Derimot er det en ganske bakvendt tankegang å se på en webside på denne måten. Grunnen til at man bruker penger på en webside skal være på samme måte som alt man kjøper i en bedrift – man forventer noe tilbake for pengene. Det man kjøper skal gi en gevinst i form av mer salg eller flere kunder.

Hvis man heller behandler websiden som en investering, som noe man kan måle, og noe som tjener mer penger enn det koster, så blir det raskt en «money maker».

 

Hvorfor ser de fleste på det som en utgift?

Det er kan være vanskelig for en bedriftsleder eller en regnskapsfører å se hvordan websiden hanker inn mer penger enn den koster, fordi det er vanskelig å måle hvor mange flere kunder man får fra en webside. Hvis man har en nettbutikk er det ganske lett å se om man tjener noe på det eller ikke, men hvis man har en webside som er til for å reklamere for tjenester, kan det bli vanskeligere å måle.

Det er her vi har en del verktøy som ikke alle tar godt nok i bruk. Det finnes utallige programmer som måler kundebesøk, såkalt conversion-rate og hva en kunde ser etter på websiden. Med f.eks. Google Analytics kan man se hvor en kunde leser på websiden, hvor mange besøk man får, hva de klikker på, og hvor lenge de blir på websiden.

Hvis man har god såkalt «SEO» som betyr Search Engine Optimization, og ligger høyt oppe på Google, kan man se hvor mange som bruker denne funksjonen til å ringe bedriften, eller se på generell informasjon.

All denne statistikken burde være en gullmine for bedriftsledere. Det ligger så utrolig mye informasjon om kundesegmentet ditt på nett, som alle burde ta i bruk.

 

Hvorfor har vi en webside?

Mange tenker kanskje at det er noe man bare «bør» ha, også setter man opp en webside – også er man ferdig. For å virkelig utnytte websiden en har, må man forstå hvorfor man har en i det hele tatt, og hvordan man skal bruke den.

Den korte versjonen er at en webside eksisterer for å hanke inn flere kunder enn man klarer å nå på konvensjonelt vis. Websiden din er butikkfasaden utad til omverdenen. Det er her man kan gi kunden en enkel vei å lese om bedriften din. Det er her du skal gi kunden din informasjonen de vil ha – når de trenger det.

Siden dette er butikkfasaden din, er det desto viktig å se presentabel ut. En dårlig og gammel webside er et dårlig inntrykk. En webside er kongen av markedsføring, og din beste ansatt. En som aldri sover, og alltid er ute å reklamerer for bedriften din.

En webside er butikkfasaden, markedsføringen og din kundeservice.  Hvordan kan man ikke bry seg om dette?

 

Hvordan få mer salg ved bruk av en webside?

Det er mange ulike verktøy man bør implementere for å øke salg. Det å i det hele tatt ha en webside er en faktor som øker salg i seg selv.

Først å fremst skal man ha en webside som er lett å navigere, dermed lett for kunden å finne den informasjonen en trenger. Man kan for eksempel:

  • Ha kontaktskjema på websiden slik kunden kan ta direkte kontakt.
  • Implementere en live-chat funksjon på websiden.
  • Muligheten til å bestille tjenester og varer på nett

Har man bare en eller to av disse, er det allerede en god start på å øke salg. Det viktigste å huske på er at alt skal være enklest mulig for kunden.

Sett deg ned og rollespill som en kunde, velg på forhånd hva du leter etter, og besøk websiden din. Er det enkelt å finne fram? Får du den informasjonen du vil ha – når du vil ha den?

Nå flere folk

Google er det såkalte «go-to» verktøyet for 80% av befolkningen når de lurer på noe, eller leter etter noe.

Derfor et det så utrolig viktig å være lett tilgjengelig på den plattformen. For oss som driver med webdesign, i både Haugesund og i Oslo, er det ganske viktig at vi dukker høyt opp på fraser som «webdesign haugesund» og lignende. Du vil være den første en kunde ser når de leter etter noe, og derfor er det veldig viktig å ha en SEO optimalisert webside.

 

Aldri vært enklere å bygge merkevare

Når man har tatt disse tingene i betraktning, kan man begynne å se på design og såkalt UI (User Interface). Man vil selvfølgelig ha en lekker webside som ser profesjonell ut, som representerer bedriften på en god måte.

Men websiden er også et sted for å bygge merkevaren din.  Man har logo på websiden, man forteller om seg selv, bedriften, og ansatte.

En forteller om tjenester, historien rundt bedriften og mye mer – det er sånn man bygger merkevare!

 

Så hva er konklusjonen?

Konklusjonen er at en webside er den beste investeringen du kan gjøre. Det er noe man konstant burde være ute etter å forbedre. På webfronten vil man ikke vil ligge bakpå, eller la noen andre styre skuta. Websiden er din bestevenn i å øke salg, flere kunder og den mest kostnadsbesparende formen for markedsføring.

Har du en optimal webside?